• Kleinschalige praktijk in Aalsmeer met persoonlijke benadering
  • Gericht advies voor het verminderen en voorkomen van klachten
  • Binnen 2 dagen geholpen met fysiotherapie

Dry needling is een nieuwere behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut. De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een "droge" (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn. "triggerpoints" en is geen "energie" behandeling.

Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

-    pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders "op afstand"
-    bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
-    verminderde kracht in de betrokken spier(en)
-    pijnontwijkend gedrag; je gaat "anders" bewegen
-    tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Dry Needling is een therapievorm gericht op het snel deactiveren van pijnlijke triggerpoints.  Het effect van Dry Needling is, dat het aanprikken van de triggerpoints een Local Twitch Respons (LTR) geeft, een lokale spierreactie of schok in de spier, direct gevolgd door een ontspanning in die spier. Het opwekken van een LTR (spierreactie) is het doel van de behandeling, waarmee de vicieuze cirkel van spanning en pijn als reflex wordt doorbroken. Daardoor is een pijnlijke beperking door de spierpijn direct opgeheven en kan de spier de normale functie weer aan, zowel in rek als ook in kracht.

Bij het aanprikken van een actief triggerpoint vindt de reactie direct en reflectoir plaats. Meestal geven mensen aan dat de typisch uitstraling van pijn even wordt gevoeld en is hun bewegingsuitslag direct verbeterd. Soms is er een korte periode van nawerking. Dit duurt hooguit 2 dagen en daarna is de spierfunctie veel beter dan voorheen. In die zin is Dry Needling een waardevolle aanvulling in de fysiotherapie.

Bron: Wikipedia